MiG-21MF 5301

Vladek Vácha

VOJENSKO HISTORICKO TECHNICKÉ MUZEUM

Všechna práva na publikování informací v elektronické či jiné podobě, linkování částí stránek jsou vyhrazeny.

Autor stránek webmaster © 2004 - 2017

Renovace MiG-21MF ev. č. 5301 pro VMK

 

       V roce 1971/72 byl v SSSR vyroben letoun  „Izdělije 96F“ alias MiG-21MF v prostorách závodu "Znamja Truda". Stal se součástí 24 letounů typu MiG-21MF určených pro zahraničního zákazníka a to pro letectvo Československé socialistické republiky.

  

             5301 se v roce 1992 zúčastnila prvních obnovených ostrých střeleb řízenými střelami a to na polygonu Ustka, který je vymezen nad Baltickým mořem. Letoun spolu s dalšími ze sestavy 11.slp a jeho 2.technické letky operoval z letiště Slupsk – Redzikowo.  Přelet proběhl 2.6.1992, druhý den vlastní střelby a 4.6.1992 návrat na základu v Žatci. Vlastní cíle v podobě cvičných cílů M-6 vynášel polský MiG-23U od domácího 28.plm.

             Dalších střeleb se letoun zúčastnil 18. Až 20.5.1992 kdy na polygonu Ustka se střílelo jak staršími střelami RS-2US až po R-3S,R-13M a R-60M.

              Během služby u 11. stíhacího leteckého pluku letoun obdržel znak 2. technické letky na levou stranou za evidenčním číslem. S reorganizací letectva AČR došlo k rozhodnutí zrušit elitní 11. stíhací letecký pluk k 31. 12. 1993. Mezi letouny MiG-21MF určených k přesunu k 28.sbolp do Čáslavy byl určen i MiG-21MF 5301. 23.9.1993 tak skončila 2letá služba u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci.

              Na letecké základně v Čáslavi se pomalu scházely stíhací letouny od rušených leteckých pluků včetně letounů ze Žatce, která se pomalu ale jistě stávala jedinou „stíhací“ leteckou základnou na území České republiky. Ostatní nepotřebné letouny byly určeny k uložení a následnému odprodeji či fyzické likvidaci.  K 31. 12. 1994 byl 28. stíhací-bombardovací letecký pluk zrušen a k 1. 1. 1995 vznikla 4. základna Stíhacího letectva PVO. U její 43. stíhací letky pokračuje služba 5301 a na konci 90.let se přesunuje k 41. stíhací letce až do ukončení své kariéry.  Po jejím ukončení byl letoun využíván jako zdroj náhradních dílů pro provozuschopné MiGy-21MF v Čáslavi a po tomto využití byl letoun v 2001 administrativně zrušen. Během služby u 4. zSL a její 43. stíhací letky letoun na levou stranu přídě obdržel znak v podobě hlavy šakala.

V roce 2005 došlo k odprodeji 21 zrušených Migů-21 a 5301 se objevil v areálu firmy EXCALIBUR ARMS spol. s. r. o. Zde od podzimu 2007 byl vystaven v areálu „TANK POWER“. V roce 2015 nastala další změna v osudech 5301. Firma EXCALIBUR vyšla vstříc provozovateli Vojenského muzea Králíky a letoun darovala do expozice tamního vojenského muzea.

            22. 09. 2015 došlo k demontáži letounu pod odborným dohledem VHTM – Vladek Vácha a o týden později k převozu do depozitáře Vojenského muzea v Králíky. V měsíci říjnu VHTM – Vladek Vácha  započalo s  náročnou renovací stíhačky pro kolegy z Vojenského muzea v Králikách. Byly demontovány vztlakové klapky, křidélka, nohy hlavního podvozku, náběžné hrany, armatury a výstroj křídla. Zmapovány všechny popisy na křídlech pro jejich následnou obnovu. Odstraněny byly některé neodborné zásahy z let minulých. Nože (odtokové hrany) byly natolik poškozeny korozí, že došlo k jejich rozstykování a výměnou za nově vyrobené. Po vyčištění povrchu a vnitřní konstrukce křídla došlo k jeho chemické konzervaci a obnově povrchové úpravy s následnou instalací výstroje křídla. Během renovace závěsníků došlo k výrobě dvou předních částí, jelikož ty byly nenávratně poškozené prasklinami. Podvozkové nohy byly kompletně odstrojeny, opraveny a nainstalovány zpět na křídla včetně z renovovaných disků a pneumatik. Stav křídel se tak podobá stavu z výroby.

V březnu 1972 se poprvé dotkla na letišti v Pardubicích kola letounu 5301 povrchu Československé respektive České republiky po přeletu ze sovětského svazu, let trval 3hodiny se třemi mezipřistáními. Letiště v Pardubicích a jeho 4. stíhací letecký pluk sloužil jako vstup letounů MiG-21MF určených pro letecké pluky v ČSSR.  5301 byla určená ke službě u 5. stíhacího leteckého pluku v Líních, tento pluk držel ostrahu naší západní hranice.  Po přeškolení pilotů 5.slp u pardubického leteckého pluku došlo k přeletu letounů včetně 5301 na leteckou základnu v Líních nedaleko Plzně. Zde 5301 strávila dalších 19let svého aktivního života kdy došlo k jedné mimořádné události. Poručík Šedivý při provádění vyšších prvků pilotáže ztratil vědomí a letoun překročil povolené násobky přetížení. Před dopadem na zem letadlo zachránilo procitnutí poručíka Šedivého. Drak letounu byl natolik poškozen, že po odeslání do leteckých opraven Kbely posloužil jako vzor pro vývoj technologie pro rovnání geometrie MiGů-21MF.  Naštěstí se povedlo poškozenou stíhačku opravit a ta se mohla vrátit do služby.  Došlo také k úpravě pro nesení kontejneru SM s rušičkou SPS-141E. V roce 1977 na letounu v Leteckých opravnách Kbely proběhla „střední oprava“ a v roce 1987 „generální oprava“. Tuto věrnou službu ukončilo rušení 5.slp ke konci srpna 1991. Letoun byl určen ke službě u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci kam 27.3.1991 přelétl od 5.slp a jeho 1.letky. Běhen služby v Líních se za jeho řízením vystřídaly i naše stíhací legendy jako piloti Lančí, Budínský, Čelechovský, Krýda a další.

 

  

           Znak 5. slp                                       Znak 11. slp                                Znak 2.letky 11.slp

1971 5.slp

1975 5.slp

1992 11.slp

1998 43.slt

Poděkování EDUARD – MODEL ACCESSORIES, spol. s r.o. za svolení použít k úpravě jejich bokorys letounu MiG-21MF a Josefu Čepkovi za fotografie ze služby.

Novovýroba krytů podvozku

Práce na křídle

Před opravou

Před opravou

Po opravě

Po opravě

Podvozková noha

Podvozková noha

Horní strana křídla

Spodní strana křídla

Podvozková noha